Menu Sluiten

Vastgesteld tijdens de algemene ledenvergadering van 4 april 2019.

Algemene bepalingen

Artikel 1

1. Dit reglement bevat de huishoudelijke regels voor de eigenaar-bewoners en gebruikers van het appartementencomplex De Soeverein te Amersfoort
  2. In dit huishoudelijk reglement wordt onder “modelreglement” verstaan het “Reglement bij splitsing in appartementsrechten, Ondersplitsing Woningen De Soeverein. Dit huishoudelijk reglement kent aan begrippen dezelfde betekenis toe als artikel 1 van het modelreglement.

Artikel 2

Iedere eigenaar, zijn gezinsleden en eventuele gebruikers van een appartement en zijn gezinsleden worden geacht het reglement te kennen. Iedere eigenaar of gebruiker is verantwoordelijk voor de nakoming van de regels door zijn gezinsleden en gasten. Eigenaren zijn verplicht de nieuwe eigenaren in te lichten over dit Huishoudelijk Regle­ment.

Gebruik gemeenschappelijke gedeelten / zaken

Artikel 3

De gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken dienen tot gemeenschappelijk gebruik van alle eigenaren of een bepaalde groep daarvan alsmede hun gasten met inachtneming van de bestemming daarvan en de volgende bepalingen:

1. Bij de ingangen van het gebouw mogen slechts naambordjes worden aangebracht volgens een door de vergadering vastgesteld uniform model.
  2. Alle buitendeuren, waaronder ook de deur naar bergingen, zowel van het gebouw als van de privé-gedeelten, dienen – behoudens het normale gebruik daarvan – afgesloten te blijven.
  3. Venters, vertegenwoordigers, colporteurs en collectanten mogen niet in het gebouw worden toegelaten. Het bestuur kan van dit verbod doen blijken door een mededeling op bij de ingangen van het gebouw aangebrachte borden ten algemene nutte.
  4. Het is onder geen beding toegestaan om niet-bewoners in het gebouw toe te laten, anders dan bezoekers.
  5. Het is niet toegestaan fietsen, huisvuilzakken of andere voorwerpen te plaatsen in de gemeenschappelijke ruimten. Het plaatsen van fietsen is alleen toegestaan in de bergingen of buiten in de klemmen.
  6. Afvalstoffen mogen niet op andere plaatsen dan in de daartoe bestemde containers worden gedeponeerd.
  7. Het is niet toegestaan om in de ruimten waar de brievenbussen zich bevinden oud papier op te slaan, ongevraagd toegezonden poststukken en reclamemateriaal enz. te laten slingeren of deze ruimten te vullen met andere voorwerpen die daar niet thuishoren.
  8. Het is niet toegestaan om verfraaiingen aan te brengen in de hal en het trappenhuis in de vorm van schilderijen, planten, enz.
  9. Het is uit het oogpunt van brandveiligheid verboden te roken in alle gemeenschappelijke ruimten, waaronder ook de lift.
  10. Het is niet toegestaan huisdieren los te laten lopen, vliegen of springen in de gemeenschappelijke ruimten.
  11. Het periodiek schoonmaken cq. het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten of reparaties cq. veranderingen en verfraaiingen aan gemeenschappelijke zaken wordt, uitslui­tend door be­middeling van het bestuur en voor rekening van de vereniging van eigenaren uitgevoerd.
  1. Bij afwezigheid van langer dan één maand moet de eigenaar, in verband met mogelijke calamiteiten, de bestuurder in kennis stellen van zijn afwezigheid en daarbij aangeven waar eventueel een huissleutel beschikbaar is.
  2. Mocht de eigenaar het appartement langer dan één maand aan derden in gebruik geven, dan moet hij de bestuurder hiervan schriftelijk op de hoogte stellen.
  3. Eigenaren moeten het eventueel plaatsen van steigerwerk ten behoeve van reinigings- of onderhouds­werkzaamheden toestaan.
  4. Het is niet toegestaan in de gemeenschappelijke ruimten, met in het bijzonder de galerijen en de lift, kinderen te laten spelen, zoals voetballen, rolschaatsen enzovoorts; de ouders zien toe – voor zover hun wettelijke verantwoordelijkheid betreft – op de naleving door hun kinderen van het in dit lid en de voorgaande leden bepaalde.
  5. De eigenaar/gebruiker van een appartement is het niet toegestaan reclame-aanduidingen en dergelijke aan te brengen in de gemeenschappelijke ruimten en aan of tegen de buitenmuur, welke de privé-gedeelten omsluiten, waarvan zijn appartementsrecht het recht op uitsluitend gebruik geeft, met uitzondering van de mededelingborden in de hal op de begane grond.
  6. Het is niet toegestaan om energie te betrekken van de gemeenschappelijke energie-voorzieningen, voor niet gemeenschappelijk gebruik.
  7. Indien gebreken aan het gebouw geconstateerd worden, dienen deze zo spoedig mogelijk te worden gemeld bij de secretaris.
  8. Het is niet toegestaan winkelwagens mee te nemen in het complex.

Gebruik van de gemeenschappelijke tuin en het dakterras

Artikel 4

1. Zie artikel 9 lid 1 sub a modelreglement. (Tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken worden ondermeer gerekend, de binnentuin en het dakterras).
  2. Van de bij het gebouw behorende tuin mogen slechts die delen worden betreden, die daartoe door hun aard en uitvoering geschikt zijn, zoals verharde paden en gazondelen. Een uitzondering hierop kan worden gemaakt  voor door het bestuur nodig of wenselijk geachte werkzaamheden.
  3. Te allen tijde is het verboden in de tuin of op het dakterras activiteiten te ontplooien die door hun aard overlast aan anderen kunnen veroorzaken, zoals sportbeoefening, barbecue of doe-het-zelf activiteiten. Het bovenstaande is niet van toepassing op activiteiten die door of namens de vereniging geëntameerd worden. Het uitlaten en los laten lopen van huisdieren in de binnentuin of op het dakterras is niet toegestaan.
  4. Het is niet toegestaan werkzaamheden te verrichten in of aan de binnentuin.
  5. Het is niet toegestaan hekwerken en/of andere afscheidingen – van welke aard dan ook – in de binnentuin aan te brengen.

Gebruik van de privé-gedeelten

Artikel 5

1. Om hinderlijke contactgeluiden, zoals lopen en schuiven van meubilair, te voorkomen zijn min of meer harde vloerbedekkingen niet toegestaan, tenzij wordt aangetoond, dat de isolatie van contactgeluid van de kale vloer inclusief de vloerbedekking een waarde bereikt van Ico = +10dB of meer. De vloeren van de badkamer en het toilet zijn van dit artikel uitgezonderd. Dit laat natuurlijk onverlet dat ook in deze ruimten hinderlijke contactgeluiden voorkomen moeten worden. Stenen vloeren zijn in alle gevallen verboden, met uitzondering van badkamer en toilet.
    1. Het voortbrengen van hinderlijke geluiden zoals het gebruik van hamers en elektrische zaag- en boorapparaten enz. is slechts toegestaan op werkdagen van 9.00 tot 22.00 uur, op zaterdag van 10.00 tot 20.00 uur en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur.
    1. Het voortbrengen van muziek en het gebruik van audiovisuele apparatuur in de ruimste zin van het woord (radio, TV, Cd-speler, cassetterecorder enz.) is slechts toegestaan voor zover het geen overlast oplevert aan de medebewoners. Bij feestelijke aangelegenheden dient men de aangrenzende medebewoners vroegtijdig in te lichten.
    1. Elke bewoner dient steeds voor ogen te houden dat muziek, luid praten, dichtslaande deuren en andere geluiden hinderlijk kunnen zijn voor medebewoners. In ieder geval dient tussen 22.00 en 7.00 uur de grootst mogelijke stilte in acht genomen te worden. Hieronder valt ook het ’s nachts laten draaien van wasmachines e.d.
    1. Het hebben of houden van duiven, kippen, pluimvee en reptielen door de bewoners in- of bij het gebouw is niet geoorloofd. Tevens is het houden van dieren waarvoor volières of andere hokken en dergelijke op balkons, galerijen en in de tuinen gebouwd of geplaatst moeten worden niet toegestaan. Eigenaren van huisdieren dienen er zorg voor te dragen dat deze op geen enkele wijze overlast en schade bezorgen aan medebewoners en dat huisdieren in de algemene ruimten (waaronder ook de tuin en het dakterras vallen) aangelijnd dienen te zijn. Ingeval van meningsverschil tussen de huisdierenbezitter en het bestuur beslist de vergadering.
    1. De bewoners zijn verplicht om de temperatuur in het appartement te handhaven op minimaal 5 graden Celsius.
  • Het is niet toegestaan om:
    • Beddengoed, wasgoed of dergelijke voorwerpen op te hangen op de vide, op de galerij of over het balkon. Het ophangen van bovenstaande op het balkon dient zoveel mogelijk buiten het zicht te gebeuren. Oliehoudende en/of ontplofbare c.q. ontvlambare stoffen, zoals gas, benzine en soortgelijke producten, te gebruiken voor verwarmings-, kook- en verlichtingsdoeleinden, of deze producten in voorraad te hebben, behoudens huishoudelijk gebruik.
    • Het is niet toegestaan plantenbakken aan de buitenzijde van de balkons aan te brengen.
  • Zowel gemeenschappelijke als privé-beplanting dient zodanig te worden aangebracht, dat er geen beschadiging kan optreden aan het gemeenschappelijk eigendom. Tevens mag genoemde beplanting geen overlast bezorgen en de grenzen, in de ruimste zin van het woord, van het privé-eigendom niet overschrijden.
  • Voor de keuze van de zonwering is men gebonden aan het materiaal en de kleur welke uniform voor alle appartementen zijn gekozen.
  • Het is niet toegestaan om:
    • In de bergingen voedingsmiddelen of andere artikelen op te slaan die ongedierte kunnen aantrekken en tot hinder van de bewoners kunnen leiden.
    • De bergingen te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor ze in eerste instantie bedoeld zijn, zijnde als berging voor de bewoners van het gebouw.
  • Het is niet toegestaan in privé-gedeelten beroepen of bedrijfsmatige activiteiten op het gebied van erotiek uit te oefenen, noch daarin de gelegenheid te geven tot het (doen) uitoefenen van gokspelen.
  • Voorts is het zonder toestemming van de vereniging niet toegestaan de privé-gedeelten te exploiteren als pension- en/of kamerverhuurbedrijf. Het in gebruik geven van een appartementsrecht door de eigenaar of gebruiker in de vorm van short-stay, hotel, AirBnB en bed and breakfast is eveneens zonder toestemming van de vereniging niet toegestaan.
  • Indien een eigenaar van een appartement dit eigendom verhuurt of in gebruik geeft, dient hij het bestuur hierover te consulteren onder overleggen van:
    • Naam van de gebruiker
    • Datum van ingang van de huur/gebruikersovereenkomst
    • Indien bekend de duur van de huurperiode
    • Adres en/of telefoonnummer van de huurder/gebruiker
    • Adres en/of telefoonnummer van de eigenaar
    • Een door de huurder/gebruiker getekende kopie van dit huishoudelijk reglement
  • Een door de huurder/gebruiker getekende kopie van de gebruikersverklaring (aan te vragen bij het bestuur)
  • Ingeval van verhuur van een appartement zal de eigenaar zorg blijven dragen voor de betaling van de maandelijks verschuldigde voorschotbijdragen.
  • De eigenaar zal er zorg voor dragen dat de huurder de beschikking krijgt over het huishoudelijk reglement. Te allen tijde blijft de eigenaar verantwoordelijk voor het nakomen van de bepalingen van de Splitsingsakte, het modelreglement bij splitsing in appartementsrechten en het Huishoudelijk reglement.
  • Het plaatsen van zonwering mag alleen plaatsvinden onder de volgende condities:
    • Uitvalschermen mogen alleen boven de balkons worden aangebracht. Het doek moet voldoen aan kleurcode 6088
    • Voor de kozijnen mag alleen gebruik gemaakt worden van screens. Het doek moet voldoen aan kleurcode 112 (marine blauw/grijs)

Verschuldigde bedragen en andere vergoedingen

Artikel 6

1. De door de leden aan de vereniging verschuldigde servicekosten moeten maandelijks bij vooruitbetaling door middel van een bank- of giroafschrijving in één bedrag voldaan worden zonder korting of compensatie. Het verstrekken van een automatische incasso-machtiging aan de administrateur hiertoe wordt dringend aanbevolen.
  2. In aanvulling op het gestelde in artikel 6 van het modelreglement machtigt de ledenvergadering het bestuur om al die maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn om achterstallige betalingen van servicekosten te innen.

Slotbepalingen

Artikel 7

1. Zie artikel 29 lid 2 modelreglement. Indien de betrokkene binnen een maand geen gevolg geeft aan de waarschuwing kan het bestuur hem een boete opleggen van ten hoogste een bedrag van € 125,- voor elke overtreding of niet-nakoming, onverminderd de gehoudenheid van de betrokkene tot schadevergoeding, zo daartoe de termen aanwezig zijn, en onverminderd de andere maatregelen, welke de vergadering kan nemen krachtens de wet of het reglement of welke vergadering I kan nemen volgens de wet of het reglement I.
  2. De bepalingen van dit huishoudelijk reglement zijn met ingang van de dag waarop het is vastgesteld door de ledenvergadering in principe voor onbepaalde tijd van kracht.
  3. Bij onenigheid tussen twee eigenaren over dit reglement, zal het bestuur waar mogelijk bemiddelen. Bij blijvende onenigheid beslist de Algemene Ledenvergadering.
  4. Klachten moeten schriftelijk bij de secretaris worden ingediend.
  5. Bij herhaaldelijke overtreding van dit reglement is het bestuur gerechtigd de overtreding ter beoordeling voor te leggen aan een rechter.
  6. Het staat de algemene ledenvergadering vrij om bij gewone meerderheid van stemmen in individuele gevallen uitzonderingen op de in dit huishoudelijk reglement opgenomen bepalingen toe te staan.